LÅT FLER OMRÅDEN GÖRA SAMMA RESA SOM SEVED

Under förra veckan samlades aktörer från olika delar av av BID Malmö för att diskutera erfarenheter och samverkansmodellens möjligheter. Liberalerna tillsammans med de övriga Januaripartierna har i senaste statsbudgeten uppdragit Boverket att utreda hur en nationell lagstiftning för att underlätta för BID-processen kan se ut.

Kommunstyrelsens vice ordförande Roko Kursar ingår i referensgruppen bakom Liberalernas programarbete Förortslyftet med målet att Sverige inte längre ska ha några utsatta områden efter 2030. Roko berättade om rapporten som gruppen lämnat om tryggare bostadsområden där Malmös arbete med BID Sofielund i Seved varit en stor inspiration.

Sydsvenskan och Skånska dagbladet var på plats och rapporterade från samtalet mellan Roko och Hjalmar Falck från BID Malmö, Andy Roberts från Malmöpolisen och Karl Svärd, Kriminolog Malmö Universitet. Länkar till artiklarna finns i kommentarerna.

Läs mer här:

Sydsvenskan